Agnieszka
Wołoszyn-Korczyk
Małgorzata Drost
Aktywizowanie ucznia w procesie nabywania pojęć przyrodniczych
Podstawowym zadaniem wszelkiej działalności dydaktyczno-wychowawczej
jest pobudzenie uczniów do intensywnego wysiłku opartego na
wielostronnej aktywności. Cechą rozwojową i naturalną potrzebą dziecka
jest dążenie do poznawania otaczającej go rzeczywistości. W jaki sposób
poznanie owo przebiega zależy w znacznym stopniu od szkoły, a ściślej
nauczyciela. On bowiem - co nie podlega dyskusji - decyduje w znacznym
stopniu o przebiegu procesu edukacji a co za tym idzie o rozwoju i
osiągnięciach uczniów. Model powszechnie funkcjonującej, tradycyjnej
szkoły, od co najmniej kilku dziesięcioleci poddawany jest zdecydowanej
krytyce. Zarzuca szkole z nauczaniem klasowo -lekcyjnym i przede
wszystkim typowymi rozwiązaniami ideowo - programowymi i metodyczno -
organizacyjnymi rażącą dysfunkcjonalność, hamowanie rozwoju osobowości
uczniów, ograniczanie ich podmiotowości i wolności, utrudnianie
nieskrępowanej aktywności poznawczej i twórczej, budzenie lęku i nudy.
Wszystko to winno zachęcać do poszukiwania i wdrażania rozwiązań
służących zmianie praktyki edukacyjnej. „Kryzys edukacji - twierdzi
J.Radziewicz - nie tkwi w tym, że ławki w klasie stoją jedna za drugą,
że w szkołach brakuje magnetowidów, lub że podręczniki są gorsze niż
powinny. Kryzys tkwi w ludziach.” (1992, s. 13) A więc także w
pedagogach. Nasuwa się więc pytanie: Jaki powinien być współczesny
nauczyciel-wychowawca? Odpowiedź wydaje się pozornie prosta - kreatywny,
autentycznie zaangażowany, kompetentny, rozumiejący dziecięcą potrzebę
aktywności. Współczesna dydaktyka jest rezultatem długiego rozwoju
teorii i praktyki nauczania. W jego toku kształtowały się różne systemy
dydaktyczne charakteryzujące się różnorodnym podejściem do procesu
edukacji. Już starożytni filozofowie, jak Platon, czy Sokrates
występowali przeciw pasywnym metodom nauczania, za pomocą których uczeń
otrzymywał gotową wiedzę. I choć propagowali metody heurystyczne, oparte
na samodzielnym dochodzeniu uczniów do wiedzy, to jednak przez wiele
wieków niepodzielnie królował podający, werbalny, sposób przekazywania
wiedzy. Pracując w szkole i obserwując rzeczywistość edukacyjną trudno
oprzeć się wrażeniu, że u progu XXI wieku i reformy systemu oświaty w
Polsce nadal nabywanie wiedzy, kształtowanie pojęć i rozwijanie
umiejętności ucznia często przyjmuje postać przyswajania gotowej wiedzy.
Tymczasem w kształtowaniu pojęć przyrodniczych działalność poznawcza
ucznia winna opierać się na bezpośrednim kontakcie z otaczającą go
rzeczywistością. Ważne jest, aby uczeń zdobywał wiedzę nie w sposób
mechaniczny, ale drogą samodzielnych odkryć i poszukiwań, a przekazywane
mu informacje muszą być powiązane z tymi, które poznał wcześniej oraz z
tymi, które przyswoi dopiero w przyszłości. Nauczyciel z kolei powinien
dozować swemu podopiecznemu wiedzę stosownie do jego wieku i możliwości
percepcyjnych, a nie zarzucać zbyt dużą ilością faktów. Współcześnie
zaznacza się trend ku temu, aby nauczyciel pełnił rolę organizatora i
przewodnika klasowego, a nie jedynie egzekutora w procesie
dydaktyczno-wychowawczym. Osiągnięcie otwartej, aktywnej postawy uczniów
uzależnione jest od wielu czynników. Jednym z nich jest organizowanie w
zreformowanej szkole zajęć lekcyjnych w sposób umożliwiający aktywną
postawę dziecka w procesie edukacyjnym. Ch. Galloway uważa, że “
kształcenie musi być dla uczniów czymś więcej niż uczeniem się na pamięć
informacji, to jednak ich zapamiętywanie nie jest czymś nieistotnym. Nie
jest po prostu wystarczające. Kształcenie, które koncentruje się na
gromadzeniu wiedzy jest nudne i schematyczne. Zadania typu pamięciowego
nie dostarczają zazwyczaj wewnętrznych nagród. Z czasem kształcenie
kładące nacisk na pamięć może spowodować i utrwalić utratę
zainteresowania i uwagi.” (1988, t.1, s. 47) Tymczasem istota poznania
tkwi w zainteresowaniach. Nie można nikomu kazać słuchać lub pracować,
szczególnie dziecku, zanim nie zostanie wzbudzone zainteresowanie, to
jest potrzeba wiedzy lub działania. To właśnie zainteresowanie nadaje
kierunek uwadze i myślom dziecka i jest częścią składową procesu
motywacyjnego. Nabywanie wiedzy, budowanie obrazu świata w świadomości
dziecka związane są z procesem kształtowania pojęć. Pojęcia przyrodnicze
są pojęciami naturalnymi, odzwierciedlają cechy ogólne i istotne, są
uogólnioną wiedzą o przedmiotach i zjawiskach. Dziecko obserwuje
otaczający je świat , odbiera wrażenia i spostrzeżenia w sposób
subiektywny co prowadzi do kształtowania u niego wyobrażeń.
“Ukształtowane wyobrażenia są podstawą myślenia przetwarzania
rozumowego, zbliżania się dzieci do pojęć naukowych. Ukształtowana
podstawa wyobrażeniowa i poziom ogólności pojęć nie są jednakowe, zależą
od wyjściowego stanu wiedzy i możliwości intelektualnych dzieci. (M.Lelonek,
T.Wróbel, 1990, s.66) Proces kształtowania pojęć jest procesem
zdobywania wiedzy. Dziecko przychodzące do szkoły posiada znaczny zasób
elementarnych pojęć i sądów o świecie. “Spostrzeżenia dzieci jednak nie
są jeszcze dokładne, a zatem i ich wyobrażenia oraz pojęcia na nich
oparte są niejasne, niewyraźne. Brak też dzieciom tych wyobrażeń i pojęć
o przyrodzie, życiu społecznym i kulturze, które są niezbędne do
dalszego kształcenia na wyższym szczeblu” (Z.Ludek, 1980, s. 39) Dlatego
też zadaniem szkoły jest tak organizować proces poznawczy, aby dziecko
opanowało zarówno pojęcia elementarne jak i naukowe. W procesie
kształtowania pojęć szczególnie w edukacji wczesnoszkolnej trzeba brać
pod uwagę specyfikę myślenia dziecka i dobrać takie sposoby
postępowania, które pomogą mu w przejściu od myślenia praktycznego do
teoretycznego. Pamiętać przy tym należy o tym, że w myśl najnowszych
założeń, nie zdobywanie wiedzy jest podstawowym założeniem edukacji
przyrodniczej lecz rozbudzanie u dzieci potrzeby kontaktu z przyrodą. To
właśnie owo pierwsze zetknięcie się, nie tylko z przyrodą, ale także
systemem wiedzy przyrodniczej kształtuje zainteresowania ucznia oraz
jego postawy wobec otaczającego go świata.
Pojęcie jest
nierozerwalnie związane ze słowem i językiem i jest odzwierciedleniem
ogólnych i istotnych własności przedmiotów i zjawisk oraz stosunków
zachodzących między nimi. Tak więc słowo jest warunkiem powstawania
pojęcia i jest „narzędziem” jego kształtowania.
Człowiek uczy się pojęć
przez całe życie, jednak jak to robi, jest uzależnione od wieku, rozwoju
językowego i fazy rozwoju umysłowego. J.Bruner wyróżnia trzy odrębne
tryby uczenia się:
-
uczenie się przez
działanie, zwane enaktywnym,
-
uczenie się przez
kształtowanie wyobrażeń (obrazów mentalnych), zwane ikonicznym
(obrazowym),
-
uczenie się przez
sekwencje reprezentacji lub symboli abstrakcyjnych, zwane
symbolicznym. (cyt. za R.I.Arends,1994, s.281)
Dzieci w miarę
dojrzewania, w coraz mniejszym stopniu uzależnione są od uczenia się
enaktywnego, a w coraz większym korzystają z wyobrażeń i operacji
symbolicznych. W młodszym wieku szkolnym dominującym jednak sposobem
nabywania pojęć jest uczenie się przez działanie oraz dzięki
kształtowaniu w umyśle obrazów.
Dziecko bezpośrednio lub
pośrednio obserwując rzeczywistość przyrodniczą ma różne jej
przedstawienia, dzięki wyobrażeniom spostrzegawczym, odtwórczym lub
wytwórczym oraz pojęciom. Dwa przedstawienia mogą mieć tę samą treść,
ale różny akt przedstawienia tej treści. Na przykład – odlot bocianów.
Zjawisko to może być wyobrażeniem spostrzegawczym – kiedy uczeń widzi
odlot ptaków lub wyobrażeniem odtwórczym, gdy przypomina sobie taki
widok wreszcie pojęciem, gdy rozumie on znaczenie obydwu wyrazów “odlot
bocianów”.
W
przyswajaniu wiedzy o środowisku szczególną rolę odgrywa aktywne i
zamierzone spostrzeganie, a ukierunkowaną jego formą jest obserwacja.
Każde dziecko, nowy fragment poznania zaczyna od postrzegania cech
zewnętrznych i gromadzenia danych zmysłowych. Jego uwagę przyciąga to co
wywołuje chwilowe zainteresowanie. Pod wpływem procesu nauczania
spostrzeżenia dziecka stają się świadome, analityczne.
W. Okoń przedstawił
prawidłowości kształtowania pojęć, które jego zdaniem w procesie
poznania przechodzą przez trzy etapy
-
kojarzenie nazw z
odpowiadającymi im przedmiotami,
-
tworzenie „przedpojęć”
na podstawie znajomości zewnętrznych cech rzeczy i zdarzeń,
-
kształtowanie pojęć
naukowych. (1995, s.145)
Pierwszy etap polega na
zawarciu wstępnej znajomości z przedmiotami z otaczającej
rzeczywistości. Na tym etapie dziecko zdobywa świadomość jakie słowo
sygnalizuje dany przedmiot . W etapie drugim kształtują się pojęcia
elementarne, które są uogólnionymi wyobrażeniami o przedmiocie. W
trakcie pogłębiania się kontaktów dziecka z otoczeniem będzie rozszerzać
się jego wiedza o nim. Dziecko zacznie odczuwać potrzebę zaznajamiania
się z ogólnymi jego cechami. Dalsze opanowanie pojęć polegać więc będzie
na dokładnej znajomości cech i zjawisk. Etap drugi stopniowo przechodzi
w trzeci, w którym zachodzi dostrzeganie związków między przedmiotami
czy zjawiskami. Staje się to podstawą procesu tworzenia pojęć naukowych.
W odniesieniu do dzieci
w młodszym wieku szkolnym najbardziej wartościowe jest konkretne
zetknięcie się nazwy z przedmiotem oraz poznanie jego właściwości –
bezpośrednia obserwacja. Dziecko w wieku 7-9 lat jest bardzo chłonne,
uczy się chętnie jednak pod warunkiem, że zostaną zastosowane
odpowiednie metody pracy na lekcji dostosowane do jego możliwości
psychofizycznych. Uwaga ucznia na tym etapie rozwoju ma charakter
mimowolny i nie pozwala mu dłużej skoncentrować się na temacie lekcji.
Jego zainteresowanie trzeba więc stale pobudzać i podtrzymywać przez
stosowanie odpowiednich metod aktywizujących, opartych na
doświadczeniach poznawczych i samodzielnym dochodzeniu ucznia do wiedzy
Dziecko spostrzega i
wyodrębnia to, co je zaciekawia, co stanowi atrakcyjny i silny bodziec,
to co jest wyraziste i łatwo rzuca się w oczy lub to co zwraca uwagę ze
względu na swą nowość i niezwykłość. W celu pobudzania aktywności
uczniów posługujemy się metodami problemowymi, metodami organizującymi
pracę dziecka, które umożliwiają obserwację i odkrywanie. H.Gutowska
uważa, że w nauczaniu powinien dominować tryb hipotetyczny poszukujący,
a nie podająco - objaśniający. Tryb hipotetyczny polega na wysuwaniu
problemów, formułowaniu przypuszczalnych rozwiązań i sprawdzaniu
ich.(1982,s.144).
Wielu pedagogów i
psychologów uważa, że najskuteczniejsze metody kształtowania pojęć
oparte są na obserwacji i na doświadczeniach wykonywanych przez dziecko.
Metody oparte na obserwacji wspierane są przez metody słowne tj. opis,
pogadankę czy rozmowę. Wynika to z właściwości myślenia dziecka 7 –
letniego, które potrafi dokonać analizy, syntezy, porównania,
klasyfikowania i uogólniania wtedy, gdy bezpośrednio spostrzega
odpowiednie fragmenty rzeczywistości lub jeśli miało z nią kontakt
wcześniej i ukształtowało sobie stosowne wyobrażenia.(H. Gutowska, 1982,
s 146)
Pogląd ten wydaje się
być słusznym, bowiem właśnie takie „zajęcia praktyczne” stanowią nie
tylko źródło wiedzy lecz także pozwalają na zastosowanie wiadomości
teoretycznych. Zadaniem edukacji przyrodniczej jest szerokie
zaznajomienie z rzeczywistością i należy dać uczniom jak najwięcej szans
na podzielenie się ich spostrzeżeniami i przeżyciami. Należy też
wyjaśniać ich wątpliwości i kierować nimi tak, aby sami dochodzili do
celu.
Wszystkie te metody
połączone ze sobą w odpowiedni sposób uczynią lekcję atrakcyjną i
interesującą. Oprócz stosowania wielu metod nie można też zapomnieć o
używaniu ciekawych środków dydaktycznych oraz częstych zmianach form
aktywności.
Arends R.I. (1994)
Uczymy się nauczać. Warszawa, WSiP
Galloway Ch.(1988)
Psychologia nauczania i uczenia się. Warszawa, PWN
Gutowska H. (1982)
Środowisko społeczno-przyrodnicze w klasach 1-3. Warszawa ,WSiP
Lelonek M., Wróbel T.
/red/, (1990) Praca nauczyciela i uczniów w klasach I-III. Warszawa,
WSiP.
Ludek Z. (1980)
Kształtowanie pojęć na przedmiocie środowisko społeczno-przyrodnicze.
Warszawa, Życie Szkoły nr 3
Okoń W. (1995)
Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa, Wydawnictwo „Żak"
Radziewicz J. (1992)
Edukacja alternatywna. Warszawa, WSiP
|