Agnieszka
Wołoszyn-Korczyk
Indywidualizacja w procesie oceny osiągnięć szkolnych uczniów
Sprawdzanie i pomiar osiągnięć szkolnych uczniów zawsze należały do tych
czynności, których zarówno uczniowie jak i nauczyciele nigdy nie darzyli
sympatią. Ci pierwsi nie byli zadowoleni, bo uważali, że zasługują na
więcej niż dostali, a ci drudzy, oceniając prace uczniów mieli
świadomość, że tylko wytykają im błędy, za które sami są odpowiedzialni,
bo „nie dość dobrze nauczyli”. Ocenianie niesie więc za sobą pewne
niebezpieczeństwo dla dzieci, bowiem jego skutki mogą zablokować dalszy
rozwój młodego człowieka w wybranej dziedzinie nawet na całe życie.
Przekonanie na temat własnych niedoskonałości lub ograniczeń wyrażające
się w słowach:” nie umiem”,” nie potrafię tego zrobić”, albo „jestem do
niczego” w większości ma swoje źródła w doświadczeniach edukacyjnych.
Potem w dorosłym życiu taka „etykietka”, którą ktoś kiedyś nam przylepił
jest „decyzją” zamykającą rozwój określonych możliwości. Ocena może w
sposób zasadniczy wpłynąć na opinię o sobie i demobilizująco oddziaływać
na wszelkie poczynania człowieka. Może też utrwalić postawę: „skoro nie
umiem, to, po co mam się do tego zabierać, wiem przecież, że i tak mi
się nie uda”.
Szczególnie w latach
dzieciństwa czy dorastania, a więc w okresach dynamicznego rozwoju i
wielu zagrożeń, ocena pochodząca od osób takich jak: rodzice, wychowawcy
czy nauczyciele ma duże znaczenie dla życia jednostki. Czasem nauczyciel
nie zdaje sobie nawet sprawy, jaki wpływ może mieć taka „zwykła” ocena.
Każdy człowiek oczekuje
potwierdzenia własnej wartości, bo daje mu to poczucie pewnego
bezpieczeństwa.
Nie ma bezwartościowych
ludzi, choć wielu jest takich,, którym często utrudnia się dostrzeganie
swojej wartości ciągle wytykając im błędy. Pokuszę się o stwierdzenie,
że jest to nasza tradycja polska. Wychowanie większości małych dzieci w
Polsce polega najczęściej na strofowaniu, zakazach, udowadnianiu, że
starszy to mądrzejszy i zawsze wie lepiej. W szkole także częściej
ocenia się błędy, pomyłki,braki, luki zamiast oceniać to, co zostało
zrobione. W środowisku, które prawie wyłącznie krytykuje i nastawione
jest na przyłapywanie na błędach, na ciągłym udowadnianiu, że niewiele
się potrafi, każdy człowiek straci motywację do pracy czy nauki
czegokolwiek. Dorosły może się załamać, a co dopiero uczeń. Uczeń czuje
się sfrustrowany, zastraszony, zaczyna izolować się od rówieśników,
zamyka się w sobie, uważa siebie za człowieka nieważnego i
niepotrzebnego. Niekiedy ten brak docenienia własnej osoby może
przekształcić się w próbę pokazania siebie jako osoby agresywnej i
wyładowywania frustracji metodą rękoczynów na młodszych lub słabszych
uczniach.
Natomiast w środowisku
„zachęcającym”, kiedy najmniejszy nawet sukces zostanie dostrzeżony,
każdy rozkwita, zaczyna wierzyć w swoje siły, próbuje pokonywać
trudności i własne słabości, wzrasta jego otwartość do ludzi i
kreatywność w działaniu.
Dlatego ocena winna być
konstruktywna, zawierać „opis” tego, co uczeń potrafi, ale też jakby
instrukcję, co jeszcze należy poprawić.
Ocena ucznia to również
ocena nauczyciela, który przekazuje mu wiedzę i umiejętności. Jeżeli
ocena jest niska znaczy to, że nauczyciel przegrał, bo nie potrafił
dobrać metod, mówił niezrozumiałym dla uczniów językiem, wreszcie, nie
zastosował odpowiednich środków dydaktycznych, przez co nie wzbudził
motywacji. Nauczyciel musi umieć wczuć się w położenie ucznia, musi
umieć dotrzeć do jego świata, musi znaleźć jakąś nić porozumienia. To
nie uczeń ma być dla nauczyciela tylko nauczyciel dla ucznia.
Wśród najczęściej
popełnianych przy ocenianiu błędów są: (Nowa szkoła... wspieranie
kariery ucznia; Wydawnictwa CODN W-wa; 1998; s.32)
-błędy atrybucji, -
czyli uczniom wyglądającym „biedniej”, „gorzej”, „inaczej” przypisujemy
z góry niższe możliwości intelektualne
-efekt samospełniającej
się przepowiedni, - czyli uczeń postrzegany jako „lepszy”, „gorszy” jest
stale widziany tak samo z konsekwencją właśnie takiego oceniania jego
pracy ( efekt „jechania” na opinii)
-subiektywizm w
ocenianiu poziomu i jakości pracy - jako efekt braku standardów w
ocenianiu w związku z tym ta sama praca tego samego ucznia została
oceniona na wszystkie możliwe stopnie czasem z komentarzem; ”praca
beznadziejna” lub „praca wybitnie dojrzała’
-reglamentowanie czasu
odpowiedzi i liczby pytań naprowadzających na właściwy tok rozumowania,
- czyli uczeń „lepszy” dostaje więcej czasu na odpowiedź, albo otrzymuje
wskazówki naprowadzające; a uczeń „gorszy” musi odpowiadać błyskawicznie
i jest pozbawiony nauczycielskiej podpowiedzi
-preferencja zadań
rozwiązywanych na czas - jest to zajęcie ogłupiające i tylko dla osób
odpornych na stres
-błędy perspektywy i
generalizacje, - czyli im lepiej znamy i lubimy dziecko tym lepiej je
oceniam (powiększanie granic tolerancji)
-błąd wzmacniania
negatywnych stanów rzeczy - zbyt dużo czasu poświęca się na wytykanie
błędów niż na pokazanie wzorców poprawnych
Dydaktycznie celowe
sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów to nie tylko „odpytywanie”
połączone z wystawianiem stopni, ale także systematyczne zbieranie
informacji o warunkach, przebiegu i wynikach nauczania z nastawieniem na
ciągłe ulepszanie procesu uczenia się - nauczania. Tak rozumiana
ewaluacja jest integralnym elementem procesu dydaktycznego i winna
przybierać różne formy, a co ważniejsze występować we wszystkich
momentach cyklu kształcenia. To znaczy powinna poprzedzać, mieć swe
miejsce w trakcie oraz na zakończenie każdego procesu kształcenia.
Wówczas można będzie określić różnice między osiągnięciami końcowymi, a
początkowymi i właściwie przeanalizować pracę uczniów.
Zatem sprawdzanie i
ocenianie wstępne ma na celu rozpoznanie wcześniejszych osiągnięć,
zainteresowań i uzdolnień uczniów, co pozwoli na ustalenie form pracy z
nimi, pomoc słabszym czy szybsze usamodzielnienie się tych mocniejszych
uczniów.
Warta zastosowania tutaj
może okazać się np. ankieta, którą uczący przeprowadzi wśród uczniów.
Wynik jej niewątpliwie powinien mieć wpływ na rozkład materiału, który
nauczyciel opracowuje dla danego przedmiotu, a w razie, czego zawsze
będzie mógł dokonać jego korekty.
Natomiast bieżące
sprawdzanie i ocenianie, ważne jako stałe źródło informacji o
osiągnięciach uczniów, wykonywane w toku nauczania pozwala na
systematyczne rozpoznawanie sukcesów i trudności w nauce.
Może ono mieć formę
słowną np. podawanie wskazówek, zachęt, podpowiedzi jak też formę stopni
szkolnych. Ocenianie powinno przyznawać dziecku prawo do pomyłki lecz
jednocześnie uświadamiać mu, że chwilowa przegrana to kolejne
doświadczenie, a na własnych błędach też trzeba się uczyć.
Wyniki sprawdzania
bieżącego tak jak wstępnego stanowią podstawę przebiegu zajęć
dydaktycznych.
Odpowiednio dobrane
metody i narzędzia muszą „wzajemnie się uzupełniać, obejmować testy
sprawdzające, odpowiedzi ustne, karty pracy uczniów, obserwację,
natomiast ocena bieżąca ilościowe i jakościowe wskaźniki rozwoju
dziecka. Obserwacja uczniów powinna dotyczyć:
- umiejętności pracy
indywidualnej i grupowej
- koncentracji uwagi i
zaangażowania
- kreatywności i
inicjatywy
- zainteresowania i
samodyscypliny
Na zakończenie pewnego
cyklu kształcenia mamy do czynienia ze sprawdzaniem i ocenianiem
sumującym, którego celem jest ustalenie poziomu osiągnięć każdego ucznia
i wyrażenie go stopniem szkolnym bądź opisem słownym.
Wiedząc, że każde
dziecko jest inne i może różnić się od nauczyciela preferowanym stylem
sensorycznym pamiętać trzeba, że determinuje to jego strategię uczenia
się. W tym miejscu kilka słów o wzrokowcach, słuchowcach i kinestetykach.(
Nowa szkoła...wspieranie kariery ucznia, Wydawnictwa CODN 1998; s.36)
Wzrokowiec powie: ten
pomysł wygląda dobrze!
Wzrokowiec lubi wykresy,
tabele, opisy, lubi robić notatki, formułować myśli w postaci obrazów,
robić listy rozwiązań, uczy się przez pokazy i demonstracje, nie lubi
dużo mówić. Docierają do nich następujące słowa: zobacz, cel, obraz,
perspektywa, jasny, to wygląda, mało przejrzyste...
Wzrokowiec jest bardzo
ekspresyjny, łatwo płacze albo „zabija wzrokiem”
Słuchowiec powie: ten
pomysł brzmi bardzo interesująco!
Słuchowcy lubią słuchać
innych lub siebie, lubią dialog lub rozmowy, unikają długich opisów, nie
zauważają ilustracji, powtarzają głośno to, co napisali, nie pamiętają
twarzy, ale zapamiętują imiona, umykają im szczegóły, ”głośno myślą”,
lubią wykłady, ale lubią się też wtrącać, wolą mówić o sztuce niż ją
oglądać. Do słuchowca docierają słowa: posłuchaj,to brzmi, to daje
harmonię, to robi zgrzyt. Bardziej też wolą muzykę niż sztuki wizualne.
Kinestetyk (czuciowiec)
powie: czuję to dobrze! lub to ma dobry smaczek!
Dla nich czytanie nie
jest tym ulubionym zajęciem, ale doceniają wartką akcję; zapamiętują to,
co sami zrobili, mają problemy z ortografią, ich wyobraźnia pracuje w
ruchu, więc muszą się poruszać, wiercić, manipulować, podskakują z
zadowolenia, tupią ze złości, gestykulują, lubią bliski kontakt z
rozmówcą (klepanie po ramieniu, dotykanie), ale sami nie są dobrymi
słuchaczami; lubią się uczyć przez bezpośrednie zaangażowanie, lubią
czuć emocje, zapachy, smaki i słowa typu: poszło gładko, to mi nie leży,
śliska sprawa, masz jakąś świeżą myśl.
Mając świadomość, że
każde dziecko jest inne należy pamiętać, że różni się ono od nauczyciela
stylem myślenia. Oto kilka przykładów dotyczących stylów myślenia:(Nowa
szkoła...wspieranie kariery ucznia,Wydawnictwa CODN 1998;s.40)
-myślenie konkretne
sekwencyjne, charakteryzuje osoby, które są: twardo osadzone w
rzeczywistości, z łatwością zapamiętują fakty, zasady, definicje, lepiej
przyswajają materiał w czasie wykonywanej konkretnej pracy i preferują
tę pracę w cichych, nawet odizolowanych miejscach.
-myślenie abstrakcyjne
nielinearne, charakteryzuje ludzi, którzy są: eksperymentatorami,
chętnie próbują nowych rozwiązań, twardo stąpają po ziemi, potrafią
oceniać problemy z wielu stron, lubią zmiany i lubią projektować.
-myślenie konkretne
nielinearne, charakteryzuje tych, którzy są: myślicielami, oddają się
głębokiej refleksji, preferują świat emocji i odczuć, uczą się przez
skojarzenia myślowe, mają naturalną umiejętność współpracy z ludźmi a w
nauce preferują pomoce wizualne.
-myślenie abstrakcyjne
sekwencyjne, charakteryzuje osoby, które: uwielbiają świat teorii i
myśli abstrakcyjnej, tworzą koncepcje, analizują fakty i informacje,
wolą pracować sami niż w grupie, planują i organizują sytuacje lub
struktury.
Pamiętając, że każde
dziecko jest inne wiedzieć powinniśmy, że różni się ono od nauczyciela
także typem inteligencji. Wyodrębnionych zostało 8 typów inteligencji,
ale tylko dwie pierwsze z nich są tradycyjnie uznawane przez szkołę.
Poniżej podano typy inteligencji, łącznie z zawodami, dla których te
typy są preferowane:
-inteligencja
lingwistyczna ( pisarze, poeci, dziennikarze, przywódcy polityczni)
-inteligencja logiczno -
matematyczna ( przedstawiciele nauk ścisłych, prawnicy, detektywi,
księgowi)
-inteligencja wizualno -
„przestrzenna (malarze, architekci, rzeźbiarze, nawigatorzy, szachiści,
fizycy teoretyczni)
-inteligencja muzyczna
(dyrygenci, śpiewacy, kompozytorzy, producenci instrumentów muzycznych)
-inteligencja fizyczno -
kinestetyczna (sportowcy, tancerze, aktorzy, chirurdzy, mechanicy,
wynalazcy)
-inteligencja
przyrodnicza (odkrywcy, przyrodnicy, ekolodzy)
-inteligencja
interpersonalna (nauczyciele, politycy, sprzedawcy, menadżerowie,
przywódcy religijni, psychoterapeuci)
-inteligencja
intrapersonalna (pisarze, filozofowie, mistycy)
Wszystkie typy
inteligencji można rozwijać i doskonalić.( Nowa szkoła.. wspieranie
kariery ucznia. Wydawnictwa CODN 1998,s.41)
Dodając do powyższych
informacji jeszcze takie czynniki jak:
jesienną szarugę, niskie
ciśnienie, zmęczenie, naturalne rytmy pracy ucznia, sytuację domową
ucznia, problemy rozwojowe ucznia, samopoczucie nauczyciela a będziemy
mieli prawie pełne spektrum oddziaływań, którym podlegają nasi
podopieczni w czasie zajęć szkolnych. Zatem sprawdzając i poddając
ocenie wiedzę uczniów traktujmy każdego indywidualnie.
Bibliografia
H. Gardner, A. Smitsh
„Przyspieszone uczenie się w klasie“
K. Gozdek-Michaelis 1996
„Rozwiń swój genialny umysł” Wydawnictwo J&BF
J. Brzdąk, N. Miazgowicz
1998,”Samoocena pracy szkoły” WOM,Katowice
M.Taraszkiewicz 1998 „Nowa
szkoła...wspieranie kariery ucznia” Wydawnictwa CDN
|