Agnieszka
Wołoszyn-Korczyk
Metoda projektów w
nauczaniu przyrody
Szkoła jest
odpowiedzialna za wykreowanie jednostek, które będą w stanie stawić
czoła przemianom społeczno - gospodarczym w naszym kraju. Oznacza to, że
należy zadbać o to, aby obecni uczniowie w przyszłym, dorosłym życiu
wykazali się operatywnością i szeroko rozumianą inicjatywą. Obserwuje
się jednakże w praktyce szkolnej niedocenianie metod aktywizujących,
wpływających na rozwój samodzielnego myślenia i kształtowania postawy
twórczej. Zbyt mocno zakorzenił się schematyzm i podający tok pracy
lekcyjnej. Warta przypomnienia i aktualizacji wydaje się być metoda
projektów opisana przez J. Stevensona.
Przełom wieków XIX i XX
to lata głębokich przeobrażeń, które zachodziły w życiu społeczeństw
krajów europejskich i Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. W polityce
edukacyjnej oczekiwano, aby to szkoła przejęła całokształt wychowania. W
związku z tym musiała ona nawiązać do osobistego doświadczenia dziecka i
zbliżyć się do jego środowiska życia. Doszły do głosu poglądy, że nie
należy dzieciom w szkole narzucać gotowych treści ze sztywnego programu
nauczania, ale rozwijać samodzielność myślenia, uczyć umiejętności
rozwiązywania problemów i kształtować u nich aktywną postawę wobec
rzeczywistości.
Nowa sytuacja społeczna
i wynikające z jej powodu potrzeby w zakresie wychowania uwidoczniły się
w wielu koncepcjach pedagogicznych przełomu wieków. Bodaj największą
indywidualnością wśród pedagogów był John Dewey twórca metody
problemowej, który uważał, że życie ludzkie jest procesem aktywnego
ustosunkowania się organizmu do środowiska, działanie jest istotną cechą
człowieka, a myśl to narzędzie przystosowania się i instrument działania
służący rozwiązywaniu problemów życiowych a nie szukaniu prawdy.( W.
Okoń /red./ 1977,s.56) Na takim podłożu zrodziła się „metoda projektów”,
której klasyczną definicję i opis dał uczeń i współpracownik Deweya, W.
H. Kilpatrick. Według tego ostatniego najważniejszą cechą metody było
planowanie, odważne planowe działanie wykonywane „całym sercem” w
środowisku społecznym. Zdaniem Kilpatricka należy gardzić człowiekiem,
który biernie przyjmuje to, co mu los przyniesie, a podziwiać tego,
który jest mistrzem swego losu, kto planuje i plany te realizuje. Jeżeli
planowanie jest istotą wartościowego życia w demokratycznym
społeczeństwie, to powinno być ono typowe dla postępowania
pedagogicznego. Dziecko musi mieć okazję do planowania w szerokim
zakresie, musi jednak brać odpowiedzialność za skutki wynikające
realizacji swoich planów.(tamże,58)
Metoda projektów obok
metody problemowej stała się jednym z praktycznych zastosowań poglądów
Deweya w nauczaniu szkolnym. W USA literatura o tej metodzie była bardzo
bogata. W języku polskim ukazała się tylko książka Johna Alfreda
Stevensona: „Metoda projektów w nauczaniu” z 1920 roku, której przekład
W. Piniówny ukazał
się w 1930 roku. Według Stevensona muszą współistnieć cztery następujące
cechy, aby postępowanie metodyczne można było nazwać „projektem”:
nabywanie wiadomości
zachodzi głównie metodą rozumowania, a więc dzięki własnemu wysiłkowi
myślowemu ucznia, a nie za pomocą pamięciowego przyswajania wiedzy
podanej przez nauczyciela
ma za zadanie nie tylko
gromadzenie wiedzy, ale zmianę postępowania
zagadnienia wyrastają i
rozwiązywane są na naturalnym podłożu
wprowadzenie zasad
teoretycznych następuje w miarę tego jak są potrzebne do rozwiązywania
do rozwiązywania zagadnień (tamże,s.59)
Do podejmowania prób
nauczania metodą projektów w Polsce skłaniały nauczycieli trzy względy:
psychologiczny, społeczny oraz elastyczność metody.(W. Dzierzbicka, S.
Dobrowolski /red./,1963,s.304).
Metoda projektów nie
odrzuca konwencjonalnych treści nauczania. Projekty są dobierane tak, że
obejmują fakty, zasady i działania przewidziane programem nauczania.
Odrzucany jest jednak układ przedmiotowy i logiczny, bowiem dobiera się
materiał z różnych dziedzin w miarę jak jest on potrzebny do realizacji
zamierzeń. Obok metody projektów dopuszcza się także zajęcia, których
zadaniem jest usystematyzowanie i utrwalenie materiału.
Chcąc zweryfikować
skuteczność metody projektów przeprowadziłam w roku szkolnym 1999/2000 w
klasie IVc Szkoły Podstawowej nr 1 w Brzeszczach(woj. małopolskie) w
ramach zajęć z przyrody eksperyment pedagogiczny. Eksperymentem objęto
treści programowe skupione wokół tematu „Woda w życiu codziennym i
zachowaniu higieny.” Temat ten uznałam za niemal idealny do
przeprowadzenia tą metodą, ponieważ jak pisze W.Okoń ( red.
1977,s.59-60)
- uczniowie sami mogli
ustalić cel i sposoby działania,
-czynności zawarte w
projekcie były odpowiedzią na sytuację o charakterze problemowym
-wiadomości i fakty
podawane były uczniom wtedy, gdy były potrzebne, a nie na zapas,
- projekt odbywał się na
tak zwanym naturalnym podłożu czyli miał swoje odzwierciedlenie
w codzienności.
Projekt obejmował 4
jednostki lekcyjne i został poprzedzony testem złożonym z 11 pytań,
które miały na celu sprawdzić dotychczasowy stan wiadomości uczniów na
powyższy temat. Zostali oni uprzedzeni, że nie będą oceniani, ale
jedynie sprawdzeni pod kątem posiadanych wiadomości. Test ten
rozwiązywali około 20 minut.
We wstępnej fazie
projektu miała miejsce rozmowa dotycząca tematu: ”Woda w życiu
codziennym i zachowaniu higieny”. Poruszono następujące sprawy:
czynności domowe z użyciem wody, zachowanie higieny osobistej,
wykorzystanie wody dla potrzeb zwierząt i roślin domowych, zawartość
wody w pokarmach i napojach. Potem metodą burzy mózgów uczniowie
zastanawiali się nad rolą wody w zachowaniu higieny człowieka, sposobami
wykorzystywania wody przez rośliny i zwierzęta, nad skutkami braku wody
dla człowieka roślin i zwierząt, nad sposobami magazynowania wody
słodkiej w przyrodzie oraz nad sytuacjami kiedy wody nie należy
oszczędzać. Swoje spostrzeżenia przedstawili na forum klasy, a następnie
utrwalili uzupełniając ćwiczenia.
W czasie następnej
lekcji uczniowie zostali podzieleni na 5 zespołów. Każdy uczeń w zespole
otrzymał swoją kartę pracy na której notował wyniki obserwacji i
pomiarów.
ZESPÓŁ PIERWSZY:
„Zużycie wody przy wielokrotnym myciu rąk, zębów i całego ciała
w ciągu 1 dnia
przypadająca na 1 ucznia”
Wykonaj następujące
czynności:
1. zaplanuj i wybierz
sobie jakiś pojemnik, którym będziesz odmierzał wodę (może to być
szklanka, kubek, garnek, wiadro, butelka, miska)
2. dowiedz się jaka
ilość wody zmieści się w wybranym przez ciebie naczyniu (zapytaj kogoś
starszego)
3. zapisz ile wody
pomieści wybrane przez ciebie naczynie
4. w ciągu tylko 1 dnia
zmierz ile wody zużyłeś do mycia rąk
5. w ciągu tylko 1 dnia
zmierz ile wody zużyłeś do mycia zębów
6. w ciągu tylko 1 dnia
zmierz ile wody zużyłeś do umycia całego ciała (kąpieli w wannie lub pod
prysznicem)
ZESPÓŁ DRUGI: „Zużycie
wody w utrzymaniu w czystości mieszkania i urządzeń sanitarnych w ciągu
1 dnia przypadająca na 1 ucznia”
Wykonaj następujące
czynności:
1. zaplanuj i wybierz
sobie jakiś pojemnik, którym będziesz odmierzał wodę (może to być
szklanka, kubek, garnek, wiadro, butelka, miska)
2. dowiedz się jaka
ilość wody zmieści się w wybranym przez ciebie naczyniu (zapytaj kogoś
starszego)
3. zapisz ile wody
pomieści wybrane przez ciebie naczynie
4.w ciągu tylko 1 dnia
zmierz ile wody zużywa się do mycia podłogi
5. w ciągu tylko 1 dnia
zmierz ile wody zużywa się do mycia garnków
6. w ciągu tylko 1 dnia
zmierz ile wody zużywa się do sprzątnięcia łazienki
7. w ciągu tylko 1 dnia
zmierz ile wody zużywa się w czasie korzystania z ubikacji ( spróbuj się
w tym celu dowiedzieć ile wody zmieści się w rezerwuarze)
ZESPÓŁ TRZECI: „Zużycie
wody w utrzymaniu czystości ubrań i bielizny pościelowej w czasie 1
prania”
Wykonaj następujące
czynności:
1. zorientuj się czy w
twoim domu w ciągu najbliższych dni będzie odbywało się pranie
2. dowiedz się czy
będzie to pranie ręczne czy w pralce
3. postaraj się ustalić,
jeśli to będzie pralka jaką ilość wody zużywa ona w czasie 1 prania
(pomocy szukaj u rodziców lub w instrukcji obsługi pralki)
4. jeśli będzie to
pranie ręczne zaplanuj i wybierz naczynie którym zmierzysz ilość zużytej
wody
5. zapisz ile wody
pomieści wybrane przez ciebie naczynie (poproś o pomoc kogoś starszego)
ZESPÓŁ CZWARTY:
„Określenie ilości wody występującej w napojach i pokarmach spożywanych
w ciągu 1 dnia przez 1 ucznia”
Wykonaj następujące
czynności:
1. tylko w ciągu 1 dnia
notuj ile szklanek napojów wypiłeś (obojętne jakie to będą napoje w nich
przecież jest woda)
2. dowiedz się ile
napoju mieści się w szklance, kubku, butelce czy kartoniku z którego
piłeś)
3. zapisane ilości dodaj
do siebie i zanotuj
4. pamiętaj, chodzi
tylko o twoją osobę
5. tylko w ciągu 1 dnia
notuj na tej kartce ile płynnych potraw zjadłeś (zupa, zupa mleczna)
ZESPÓŁ PIĄTY:
„Określenie ilości wody zużywanej do podlewania kwiatów i pojenia
zwierząt w ciągu 1 dnia w domu 1 ucznia”
Wykonaj następujące
czynności:
1. zaplanuj i wybierz
sobie pojemnik (naczynie) przy pomocy którego będziesz mierzył zużycie
wody (szklanka, słoik, konewka, butelka, garnek, dzbanek)
2. dowiedz się i zapisz
na tej kartce ile wody pomieści wybrany przez ciebie pojemnik
3. tylko w ciągu 1 dnia
zmierz ile wody zostało zużyte do podlewania roślin (podlewaj ty lub
bądź przy kimś kto to robi)
4. dowiedz się ile wody
mieści się w misce twojego zwierzęcia domowego (jeśli masz to zwierzę,
bo jeśli nie to pomiarów nie robisz)
5.tylko w ciągu 1 dnia
zmierz jaką ilość wody wypił twój zwierzak
Wyjaśniano wspólnie
wszelkie wątpliwości, a nauczyciel odpowiadał na stawiane mu pytania.
Uczącemu bardzo zależało na tym by podopieczni dobrze zrozumieli
polecenia i dokładnie wykonali pomiary. Aby uczynić pracę dzieci jeszcze
ważniejszą nauczyciel zwrócił się poprzez uczniów pisemnie w zeszytach
przedmiotowych do rodziców prosząc ich o pomoc i wyrozumiałość jeśli
pomiary prowadzone przez dzieci miałyby być uciążliwe. Wspólnie ustalono
termin wykonania pomiarów.
Po ustalonym czasie na
lekcji przyrody zespoły przedstawiały swoje wyniki, które nauczyciel
odnotowywał na tablicy. Z kolei dzieci z pomocą nauczyciela wyliczały
średnią pomiarów dla każdego zespołu. Pomoc nauczyciela była konieczna
ponieważ obliczanie przez uczniów średniej miało miejsce po raz pierwszy
na początku roku szkolnego, nie osiągnęli więc oni biegłości w tym
zakresie.
Średnie wyniki
przypadające na jednego ucznia zostały przeliczone na wszystkich uczniów
tej klasy oraz na wszystkich uczniów szkoły. Z mnożeniem sposobem
pamięciowym
i pisemnym uczniowie nie
mieli problemów. Przy okazji nauczyciel zaznajomił uczniów z jednostkami
objętości w takim zakresie w jakim było to konieczne do obliczeń.
Aby odetchnąć po
karkołomnych wyliczeniach dla relaksu dzieci robiły doświadczenia przy
pomocy, których miały możliwość sprawdzić czy w owocach i warzywach
znajduje się woda. W tym celu w swoich grupach, po wcześniejszym umyciu
rąk, tarły na tarkach przyniesione przez siebie obrane jabłka, ogórki,
marchewkę i wyciskały z nich sok przez gazę do kubków jednorazowych.
Następnie sok został wypity, a pozostałe części owoców i warzyw
zjedzone.
Następnie z każdego
zespołu została wyłoniona osoba, która zobowiązała się obliczenia
wykonane przez swoją grupę przelać na papier tak, aby można je było
zaprezentować na gazetce szkolnej. Pod wynikami pomiarów każdego zespołu
znalazły się nazwiska osób, które je wykonywały. Wyniki eksperymentu
pojawiły się w formie gazetki z okazji „Dnia Ziemi”.
Na następnej lekcji
uczniowie w grupach zastanawiali się nad sposobami oszczędzania wody.
Podawane przez nich sposoby w dużej mierze oparte były o wnioski z
przeprowadzonych pomiarów oraz na obserwacjach wykorzystania wody w ich
własnych domach lub domach bliskich i znajomych. Wnioski wyciągali także
pracując z tekstem w podręczniku do przyrody. Przykładowe sposoby
oszczędzania wody zapisane zostały
w zeszytach przedmiotowych. Wśród najczęściej powtarzających się
sposobów dzieci wymieniły:
- szybką kąpiel pod
prysznicem zamiast nalewania wody do wanny,
- dokręcanie kranów,
- naprawę cieknących
kranów,
- nalewanie wody do
kubka podczas mycia zębów,
- zmywanie naczyń w
zlewie napełnionym wodą i zakorkowanym,
- pranie w pralkach
automatycznych i zmywanie naczyń przez zmywarki tylko przy maksymalnym
ich wypełnieniu.
W celu utrwalenia
wiadomości uczniowie wypełniali ćwiczenia przedmiotowe i odpowiadali na
zawarte tam pytania, odwołując się do własnych wcześniej zdobytych
doświadczeń. Dał się zauważyć pewien charakterystyczny fakt, a
mianowicie dzieci bardzo rzadko zwracały się do nauczyciela o pomoc,
raczej wymieniały poglądy między sobą. Na zakończenie eksperymentu
uczniowie powtórnie rozwiązywali ten sam test, który pisali przed
przystąpieniem do realizacji tematu o wodzie.
W celu wykazania
skuteczności weryfikowanej metody projektów wyniki obu testów poddane
zostały analizie z punktu widzenia przyrostu wiedzy na w/w temat.
Analizując wartość wskaźnika poprawności wykonania zadań testowych w
odniesieniu do poszczególnych uczniów, zaobserwowano, że w teście
końcowym był on zawsze wyższy niż w początkowym. Różnice te wahały się
od 10,0% do 40,0% na korzyść testu końcowego.
Analiza uzyskanych
danych pozwala wnioskować o przyroście wiadomości uczniów na temat:
”Woda w życiu codziennym i zachowaniu higieny”. Globalne wyniki testu
końcowego w porównaniu z początkowym były o 28,6% wyższe. Wnioskować
można, że wynik badania końcowego jako większy od wyniku badania
początkowego świadczy o działaniu zmiennej eksperymentalnej. Tak więc
metoda projektów wpłynęła na przyrost wiadomości uczniów w zakresie
objętym eksperymentem.
1.W. Dzierzbicka, S.
Dobrowolski, Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900 -
1939,Wrocław- Warszawa- Kraków,1963, WSiP.
2.W. Okoń, /red./,
Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 - 1975, Warszawa 1977,WSiP.
|